mandag 20. april 2009

3 år med kunnskapsløftet


Ja nå er det ikke lenge igjen før tredje året på videregående skole er over og 90-kullet er de første som gjennomfører 3 år med det nye kunnskapsløftet nå til sommeren. Det er sikkert mange forskjellige meninger om hvordan det har vært, og det varierer nok helt sikkert fra skole til skole også. Jeg kan bare uttale meg om hvordan det har vært for meg på studiespesialiserende retning på Sandvika vgs. Sandvika skiller seg litt ut fra andre skoler ved at de har organisert fagene i fagdager og at alle elevene har hat egne bærbare pcer i undervisningen. Når det kommer til fagdager synes jeg det av og til er greit å ha fagdager men ofte kan det bli litt vel konsentrert når man f.eks skal ha matte hele dagen. Om det er en dag du er litt sliten og ikke så veldig motivert til å jobbe kan det fort bli veldig mye å ta igjen i det ene faget. Når det kommer til PC-er i undervisningen kan jeg se nytten i å ha det som et undervisningsmiddel, men jeg synes det kan til tider kan være vel så mye et forstyrrende element. Om jeg kunne valgt selv nå hva som hadde passet best for meg ville jeg nok foretrukket litt mer vanlig fagoppdeling med flere fag hverdag. og at pc bruken i skolen hadde vært mye mer begrenset enn hva den har vært her på Sandvika. Når det kommer til hvordan det nye kunnskapsløftet er bygget opp med valgfag og kombinering av disse er jeg veldig godt fornøyd. Her på Sandvika er det veldig mange gode fag tilbud, men det som her vært litt dumt er at de ikke hadde tilbud om alle de samme fagene det første året, om jeg hadde vist dette hadde fag valget mitt blidt litt annerledes.

cc-lisensiert bilde på Flickr

1 kommentar:

Ingunn sa...

Takk for bra innlegg. Du skriver at du ville ha hatt mer tradisjonell undervisning om du kunne velge om igjen - kan du begrunne det litt tydeligere? Hvor svikter det mest i kombinasjonen fagdag/pc slik du ser det?